Home TáplálkozásKutatási eredmények Alternativ Food – Élelmiszer alternatívák

Alternativ Food – Élelmiszer alternatívák

by Pázmány Annamária

A jövőben egyre gyakrabban fogunk találkozni az ún. alternatív food fogalmával – ez jelöli átfogóan a hagyományos élelmiszerekhez és élelmiszer előállítási formáktól eltérő alternatívákat, amelyek a hagyományos mezőgazdaságon kívüli, jellemzően környezettudatosabb előállítást és tudatosabb táplálkozást takar.

Ezen fogalom körébe tartozik a növényi alapú élelmiszerek, illetve azok termelésének és kínálatának a kiterjesztése, de pl. a húshelyettesítő egyéb alternatívák is.

1.) Növényi eredetű élelmiszerek – növekvő fogyasztás

2020-ban úgy tűnik új időszámítás kezdődött a növényi alapú élelmiszerek piacán, ugyanis kiugrásszerűen megnőtt ezen termékek fogyasztása – egyáltalán, 2018 óta világszerte 700%(!)-kal nőtt és az emberek 60%-a flexitárusnak tartja magát, azaz végeredményben a hús csökkentésére törekszik a táplálkozásában, illetve időnként húsmentes periódusokat tart az étkezésben.

2.) Állati eredetű élelmiszerek fogyasztásának csökkentése

Ezzel egyidejűleg csökkent az állati eredetű élelmiszerek fogyasztása – az emberek 1/3-a fenntarthatóság érdekében mond le ezen élelmiszerekről, míg mintegy fele az állatok jóléte aggasztja.

3.) Meggondolások – melyik a megfelelő táplálkozás

a) Fehérjetartalom

Az élelmiszerek tápanyagtartalma ugyanakkor szintén jelentősen befolyásolja a fogyasztókválasztását; mintegy 30%-a vásárlóknak úgy gondolja ugyanis, hogy a növényi eredetű élelmiszerek nem látják el a szervezetet elegendő tápanyaggal.

Az ún. protein trend – azaz a magas protein tartalmú élelmiszerek fogyasztásának a divatja – nagyban meghatározza a vásárolt terméket, ugyanakkor az állati eredetű élelmiszerek fogyasztásának a csökkentése mellett még mindig kicsi a magas fehérjetartalommal rendelkező növényi élelmiszerek alternativájának a lehetősége.

b) Tiszta receptek és tiszta összetevők

A vásárlók 40%-a ügyel a termékek összetevőire – azaz „furcsa”, elsőre érthetetlen összetevő az összetevők között arra ösztönözi, hogy a terméket inkább visszahelyezze a polcra.

Convinience terméket hasonló okból igyekszik kerülni sok fogyasztó, mivel túlfeldolgozottnak tartja, ezért ritkán vásárolja.

4.) Jövő útja

Az élelmiszeriparnak reagálnia kell a fenti trendekre, és a fogyasztó valamennyi elvásárásának megfelelő terméket – ide értve a késztermékeket – előállítania. Ezen túl természetesen a fogyasztó szeretné, hogyha az új összetevőkből és receptúrák alapján elkészített élelmiszerek a már megszokott ízvilággal rendelkezzenek, ami különösen a húsmentes, vagy húshelyettesítőkkel készül termékeknél jelentős, ugyanakkor kifejezett potenciállal rendelkező kihívás.

Megkezdődött így a funkcionáslis és egészsége – azaz élettanilag kedvező  és egyidejűleg finom ételek térhódítása, amely az élelmiszer előállítóktól új, innovatív alapanyagok, receptúrák és gyártási módozatok felhasználását kívánja meg.

You may also like

Leave a Comment

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól a legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében, de nem tárolnak személyes információkat, adatokat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Kérjük, hogy kattintson az Elfogadom gombra, amennyiben böngészni szeretné weboldalunkat. Elfogadom

Privacy & Cookies Policy